Program Bilgileri
Programın Yeterlilik Düzeyi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Lisans Programı; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’ne (TYYÇ) göre Sağlık Temel Alanı’nda yer almakta olup öğrenim seviyesi 6. düzeydedir. Ayrıca, “Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlilikler Çerçevesi’ne göre (QF-EHEA) 1. düzey ve ‘Yaşam Boyu Öğrenim için Avrupa Yeterlikler Çerçevesi’ne (EQF-LLL) göre 6. düzeydir.
Programın Amacı
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Lisans Programı’nın amacı; çağdaş, yaşam boyu öğrenme prensibini benimsemiş, üretken ve özgün bakış açısına sahip, içsel motivasyonu yüksek, mesleki hak ve sorumluluğunu bilen ve uygulayan, etik prensiplere bağlı, alanında yetkin ve lider fizyoterapistler yetiştirmektir. Öğrencilerimiz; kronik hastalıkların yönetimi, sağlığın korunması ve geliştirilmesi, akut bakım ve özel uygulama alanlarında fizyoterapistin değişen rolleri için eğitim almaktadırlar.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Bu programdan “Fizyoterapist” ünvanı ile mezun olunmaktadır.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Öğrenim süresi 8 yarıyıldır.
Lisans programı sürecinde bir eğitim-öğretim döneminde 30 AKTS olmak koşuluyla en az 240 AKTS kredisi alınması gerekmektedir. Derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için yeterlilik koşuludur.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Bu konular ile ilgili güncel bilgi için “SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ ÖNLİSANS VE LİSANS EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ”ne bakınız.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Mezun fizyoterapistler, devlet, özel veya üniversite hastanelerinde, rehabilitasyon merkezlerinde, spor kulüplerinde, endüstri ve sanayi tesislerinde, halk sağlığı ünitelerinde, evde bakım merkezlerinde, sağlıklı ve engellilerin spor ve rekreasyonel aktivitelerinin uygulanmasında, okullarda, huzur ve bakım evlerinde, termal otellerde, belediyelerde ve birinci basamak sağlık hizmetlerinde istihdam edilmektedir. Fizyoterapistler yurt içi ve yurt dışındaki üniversitelerde lisansüstü eğitimlerine devam ederek akademik kariyer yapabilmektedir.
- Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları için gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapar.
- Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak fizyoterapi ve rehabilitasyon programını sistematik ve güvenli olarak etik ilkeler çerçevesinde uygular; gerektiği durumda sonlandırır veya değiştirir.
- Toplum sağlığını koruma davranışına yönelik girişimlerde bulunur; toplumun değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının şekillendirilmesine katkıda bulunur.
- Sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile etkin iletişim ve iş birliği içinde ekip üyesi olarak çalışır ve sorumluluk üstlenir.
- Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında kaliteli hizmet ve araştırma için kayıt tutar, rapor hazırlar; araştırma ve proje uygulamalarının tüm aşamalarına katkıda bulunur.
- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile iş birliği içinde proje ve etkinlikler düzenleme ve bunları uygulama becerisine sahip olur.
- Fizyoterapistlik mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumlulukları belirleyebilme, mesleki etik, ilke ve standartlara uygun davranma yetisinde sahip olma.
- Kişisel gelişim, bilgi okur yazarlığı ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
- Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili eğitim ve tanıtım programlarına katkı verebilir, profesyonel davranışını ulusal ve uluslararası düzeyde sergileyebilir.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |||
Bilgi | |||||||||||
Kuramsal-Olgusal | |||||||||||
Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 5 | 5 | 5 | ||||||||
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | |||||
Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
Beceriler | |||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | |||||||||||
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. | 5 | 5 | |||||||||
Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır. | 4 | ||||||||||
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. | 5 | 4 | 5 | ||||||||
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 4 | 5 | 5 | 5 | |||||||
Yetkinlikler | |||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 5 | 5 | 5 | 4 | |||||||
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 5 | 3 | 5 | ||||||||
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | 5 | 4 | 5 | ||||||||
Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
Öğrenme Yetkinliği | |||||||||||
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 | 4 | |||||||||
Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir. | 5 | 5 | 5 | ||||||||
Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir. | 5 | 5 | 5 | ||||||||
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir. | 5 | 5 | 5 | ||||||||
Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | 5 | 5 | |||||||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. | 5 | 5 | 5 | ||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 5 | 5 | |||||||||
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 4 | 5 | 5 | ||||||||
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | ||||||||
Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar. | 5 | 5 | 4 | 5 | |||||||
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 5 | 5 | 5 | ||||||||
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | 5 | ||||||||||
Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | 5 | 5 | |||||||||
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 5 | 5 | 4 | 5 | |||||||
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | 5 | 5 | 5 | ||||||||
Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. | 5 | 5 | 5 | ||||||||
Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler. | |||||||||||
Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir. | 5 | 4 | 5 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek